KONFERENCIJA O EKONOMSKOJ NELIKVIDNOSTI


CILJ :
Velika nelikvidnosti odnosno dugovanja “svakog prema svakome” je jedan od najvećih problema bosanskohercegovačke privrede. Prema posljednjim podacima Centralne banke BiH na dan 1.12.2014.godine je bilo ukupno 67 538 blokiranih računa, a ukupan broj firmi koje imaju barem jedan blokiran račun je čak 41673. Računi kompanijama se blokiraju zbog neplaćenih obaveza državi odnosno neuplaćivanja ili kašnjenja uplata poreza ili doprinosa, dugova prema dobavljačima ili kašnjenja u otplati kredita. Blokada računa jedne firme vodi u ponor desetke drugih firmi. Posljedice su sve veći broj radnika koji rade bez plaća ili dobivaju otkaz ugovora o radu, “neuvezan” radni staž i nemogućnost ostvarivanja zdravstvene zaštite jer firma ne uplaćuje penziono i zdravstveno osiguranje. U budžet ne pristiže dovoljno novčanih sredstava za isplatu raznih budžetskih korisnika, te se država dodatno kreditno zadužuje itd.
 Cilj konferencije treba biti jasna identifikacija generatora nelikvidnosti, potom stavljanje pod kontrolu, pa kvantifakacija i na kraju utvrđivanje modela i metode koji će se primjenjivati da bi se taj problem riješio.
METODE RADA :
Da bi se ostvario postavljeni cilj potrebno je, prije svega, odrediti učesnike i metod rada. S obzirom da je problem nelikvidnosti veoma raširen u našoj privredi, predlažem da privredne komore entiteta i Distrikta Brčko u mjesecu februaru 2015.godine provedu analizu među privrednim subjektima putem anketnog listića u kojem bi svaki privredni subjekt naveo razloge zbog kojih ta firma ima problema sa nelikvidnosti i načine kako bi se problem, eventualno, mogao riješiti odnosno ublažiti.
Napomena: Privredne komore bi trebale detaljnije osmisliti sadržaj anketnog listića, ali, načelno bi zadatak bio identifikacija problema i prijedlozi privrednih subjekata za moguće rješenje. Naravno, definisat će i rok u kojem privredni subjekti trebaju dostaviti popunjene anketne listiće.
Privredne komore će obraditi prikupljene anketne listiće i napraviti njihovu analizu. Istu će dostaviti Vijeću ministara najkasnije mjesec dana nakon prikupljanja anketnih listića.
Privredne komore će na svojoj zvaničnoj internet stranici objaviti kompletnu analizu.

VRIJEME I MJESTO :
Konferencija bi se trebala održati nakon formiranja nove državne vlasti; eventualno u mjesecu martu 2015.godine.
Konferencija bi bila održana u Sarajevu,trajala bi 3(tri) dana po 8 radnih sati, a bilo bi potrebno obezbjediti radne uslove koji su uobičajeni za konferencije ovog tipa. Svaki učesnik bi bio pismeno upoznat sa ciljem konferencije, planom dnevnih aktivnosti i maksimalnim vremenom u kojem bi trebao prezentirati svoj radni materijal. Naravno, podrazumijeva se da se konferencija održava u sali koja zadovoljava standarde ovakvih konferencija (dovoljan broj mjesta, ozvučenje itd.).
Konkretno mjesto održavanja konferencije treba odrediti organizator.

ORGANIZATOR :
Organizator konferencije je Vijeće ministara BiH, odnosno Ured Ministra finansija i trezora BiH. Organizator je odgovoran za kvalitet učesnika, za obezbjeđenje potrebnih uslova rada, finansiranje, medijsko praćenje, vrednovanje , postizanje cilja i izvještavanje.
Ured ministra finansija i trezora BiH će sačiniti plan svih aktivnosti na pripremi i organizovanju konferencije.

UČESNICI :
Vijeće ministara će putem medijskog oglašavanja (na TV, printanim medijima, Službenim novinama FBiH, Službenim novinama RS i Službenim novinama Brčko Distrikt-a te na svojoj zvaničnoj internet stranici) pozvati ekonomske stručnjake iz BiH za učešće na konferenciji o nelikvidnosti BH privrede. Naravno, odredit će i potrebne reference za učestvovanje i uslove pod kojim mogu učestovati na konferenciji.
Pored učesnika iz BiH, organizator će pozvati i relevantne učesnike iz inozemstva; prije svega, ekonomske stručnjake iz naše dijaspore. Naime, oni mogu dati korisne informacije na koji način  problem eventualne nelikvidnosti privrednih subjekata rješavaju razvijene ekonomije Evrope, SAD, Australije itd.
Organizator će pozvati i ekonomske stručnjake iz susjednih zemalja da i oni prezentiraju na koji način se u njihovim državama suočavaju sa problemom nelikvidnosti.

FINANSIRANJE
Finansijski plan konferencije pravi Ured ministra finansija i trezora BiH i isti dostavlja Vijeću ministara BiH na odobravanje i usvajanje. Finansijskim planom će biti detaljno definisani svi potrebni troškovi pripremnih radnji i troškova organizovanja konferencije, način praćenja utroška sredstava itd.
Finansijska sredstva će se izdvojiti iz budžeta institucija BiH.
Ured ministra finansija i trezora će dostaviti izvještaj o utrošku finansijskih sredstava Vijeću ministara BiH.

OČEKIVANI REZULTAT KONFERENCIJE
Cilj konferencije treba biti jasna identifikacija generatora nelikvidnosti, potom stavljanje pod kontrolu, pa kvantifakacija i na kraju utvrđivanje modela i metode koji će se primjenjivati da bi se taj problem riješio.
Organizator konferencije će izdati zbornik naučnih radova objavljenih na konferenciji o nelikvidnosti BH privrede. Zbornik će biti dostupan svim relevantnim institucijama i široj javnosti ( objavit će se i u elektronskoj formi i biti dostupan na internet stranici Vlade BiH).
Nakon toga, na osnovu objedinjenih zaključaka, prijedloga, sugestija,analiza itd. Ministar finansija i trezora BiH će pokrenuti proceduru mijenjanja zakonske regulative iz ove oblasti.
Naravno, s obzirom na alarmantnost i složenost problema nelikvidnosti BH privrede, procedura mijenjanja zakonske regulative mora biti ubrzana (podrazumijeva se da to neće biti na uštrb kvaliteta novih zakonskih rješenja).

VREDNOVANJE I IZVJEŠTAVANJE
Vijeće ministara BiH će vrednovati pripremu,organizovanje i izvođenje konferencije. Ured Ministra finansija i trezora će u toku pripreme i izvođenja konferencije biti u stalnom kontaktu sa Vijećem ministara BiH i izvještavati ministre o svim bitnim pojedinostima vezanim za ovu konferenciju. Sve bitne pojedinosti o kojima treba obavijestiti Vijeće ministara BiH će biti definisane u planu pripreme i organizovanja konferencije.
Očekivani rezultat konferencije će se moći realno procijeniti nakon usvajanja novih zakonskih rješenja (potpuno nova rješenja ili izmjene i dopune postojećih zakonskih rješenja) i, naravno protekom određenog vremena od njihove primjene.
Na primjer, Centralna banka ima evidenciju svih firmi koji imaju blokiran račun,odnosno račune. Kao što je već gore navedeno, na dan 1.12.2014.godine su 41 673 firme imale barem jedan blokiran račun. Ukoliko godinu dana nakon primjene novih zakonskih rješenja bude broj firmi koje imaju barem jedan blokiran račun smanjen za određeni (unaprijed definisan) procenat, moći če se realno vrednovati efekat organizovanja ove konferencije i, tačnije, novih zakonskih rješenja, koji su inicirani ovom konferencijom.
Pored toga, uprava za indirektno/neizravno oporezivanje te porezne uprave entiteta imaju evidenciju poreznog duga po osnovu indirektnih poreza (PDV,akcize,obaveze po carinskom postupku) i direktnih poreza i iste objavljuju na kraju svakog kalendarskog mjeseca na svojoj zvaničnoj internet stranici. Pretpostavimo da će nakon konferencije biti provedena procedura izmjene zakonskih rješenja a koja olakšavaju plaćanje indirektnih i/ili direktnih poreza (npr. smanjenjem zakonskih stopa ili pomjeranjem rokova za plaćanje poreznih obaveza itd). Ukoliko nakon godinu dana od usvajanja novih zakonskih rješenja iznos neplaćenih indirektnih i/ili direktnih poreza bude manji u odnosu na posljednji objavljeni datum na početku primjene novih zakonskih rješenja (unaprijed definisani procenat smanjenja neuplaćenog iznosa), to može biti dodatni pokazatelj opravdanosti sazivanja ove konferencije,odnosno finansijskih efekata koje je ista donijela.

Primjedbe

Popularni postovi s ovog bloga

Kako napraviti pakt sa vjevericama

Snijeg, sneg ili snjeg. Da li je to bitno

Da li su Hercegovci, Hercegovci ili su Bosanci