Kako je i zašto Bosna nestajala? (treći dio)
Poznato nam je da je a.-u. uprava imala
namjeru pod državno-upravnu kontrolu staviti vjerske organizacije sa sve
vanjskim sjedištima, u Rimu (Vatikanu), Carigradu/Moskvi i Istambulu. Beč je
uspio u svojim namjerama! Opet je uslijedio jedan do tada neviđeni presedan.
Katolička dinastija Habsburgovaca je uspostavila Islamsku zajednicu u Bosni, a
pravoslavna je također stavljena pod državnu kontrolu. S katoličkom stranom je
Beč isposlovao dogovor, katolička crkva je postala i vjerski i politički
protagonist u imenu Vrhbosanske nadbiskupije. Čak je i arhitektonsko naličje
kozmopolitskoga grada Sarajeva uskoro ukrasila velebna katolička katedrala,
samo stotinjak i kusur metara udaljena od pravoslavne Saborne crkve i Gazi
Husrev-begove džamije. Tako su vlasti podizale i ukrašavale austrijsko i „novo“
Sarajevo sve od rubova Čaršije i do prakozorja periferije Marijin Dvora. Čak je
i stari tok rijeke Miljacke dobio svoje novo, austrijsko korito. Izgledalo je da
germanska odlučnost i želi i može u duhu filozofije Ničea u Bosni ispravljati i
krive Drine. Miljacka je trebala biti istinski podsjetnik da je takva praksa od
njihova dolaska, postala itekako moguća.
Srbi svoj nacionalni prosperitet i širenje
uticaja u Bosni doživljavaju u 19. vijeku. Trgovina je bila sredstvo, mjesto su
bile čaršije, a krajnji cilj srbizacija Bosne u nacionalnom smislu. Posebno ako
znamo da je Srbija uzdigla svoje apetite instalirajući Karađorđeviće iz
marvenih trgovaca i krijumčara u nove srpske nacionalne kraljeve. Proaustrijski
i evropski Obrenovići odoše neslavno sa političke scene, a promićurni
Karađorđevići se ustoličiše i poletješe u krilo drevnijim monarhjama Evrope.
Britanskoj prije svega. Eto, kako nedavno sjedište Pašaluka postade prvo
trgovačko-krijumčarski grad s austrijsko-turske granice, pa preraste u velebni
centar modernoga srpstva, dok od srednjovjekovnoga Smederava osta pusta
palanka. Za nacionalo osvještavanje Srba u 19. vijeku, bitnu ulogu je odigralo
srpsko stanovništvo Vojvodine i hrvatskih zemalja u Monarhiji, prvestveno na
ekonomskom, a potom i na obrazovnom planu, a bez podrške Rusije teško da bi
Srbi sami pobjegli Turcima, vjerovatno bi ostali bliži Bosancima na svom
nacionalnom putu, da je bilo drugačije, ali ruski imperijalni panslavizam uz
podršku tradicionalnog i obostranog pravoslavlja su odredili drugačiji put
Srbije u odnosu na Bosnu. Rusima je Srbija bila samo jedna od zemalja na
Balkanu, a Srbima je Rusija bila sve.
Bosanski pokret Husein-kapetana
Gradaašćevića, pored činjenice da je bio u konačnici neuspješan, od strane
moderne historijografije 20. vijeka nikada nije ni percipiran, niti je
predstavljen kao potencijalni nacionalni pokret za oslobođenje Bosne od
osmanske vlasti, već je uporno guran pod skute bosanskoga begovata i
klasificiran kao klasna muslimanska pobuna tadašnje bosanske elite za sopstvene
interese i očuvanje priviliegija. Da su se u kojem slučaju pobunili Srbi i
Hrvati u Bosni, sigurno bi se drugim svjetlima osvjetljavao, ovako je ostao u
mraku južnoslavenske istorije, ali ne i izbrisan i zaboravljen. Kada se uzme da
je socijalističko-komunistički režim svaki oblik narodne elite smatrao
negativnim impulsima klasne buržoazije, onda je valjda danas jasno da se i on
odnosio prema Bosni kao mačeha prema nedonošćetu, a utjecaj velikosrpske
ideologije nikada nije išćezao iz akademskih redova kraljevskoga Beograda, pa
tako ni u Titovo doba.
Tradicionalno katoličko svećenstvo franjevaca
isprva brani ideju Bosne i zagovara nacionalnu ideju Bosnanstva, da bi dolaskom
Austro-Ugarske vojske tim istim tradicionalnim franjevcima Bosne namatnuli
svoje klerikalne hijerarhijske gospodare u liku i djelu režimskih
isusovaca/petrovaca. Od tada sve je manje riječi od bosanstvu, a sve više o hrvatstvu
i političkom katoličanstvu. Novi kler zauzima gradove, a franjevce svode na
seoske nepismenjake. Samo Židovi ostaju izgleda Židovi u Bosni, a sve se ostalo
nekako polako politikantski mijenja. Dolaze nam brojni narodi Monarhije, vodeći
svoju djecu i noseći svoje kofere. Tada katoličanstvo i hrvatstvo vode gotovo
neprimjetnu bitku i na vjerskom i na političkom planu. Naizgled, katoličanstvo
uzima gradove uz podršku industrijski i tehnički obrazovanijih katolika iz
drugih naroda Monarhije, a hrvatstvu ostaje uporište selo, Hercegovina i
naravno, dijelom i kozmopolitsko Sarajevo kao vjerski i politički centar
austrougarske uprave. Mogli bismo čak ustvrditi da je hrvatstvo krajem 19. i
cijelo 20. stoljeće permanentno asimiliralo u sopstveni nacionalni korpus,
koristeći katoličanstvo kao vezivno sredstvo, gotovo sve Čehe, Slovake, Mađare,
Nijemce (protestante), Talijane, Poljake. Srpstvu i pravoslavlju sigurno nije
bilo lako gledati kako se srpski romantizam sam bori protiv srednjeevropskog
katoličanstva Monarhije, a od tzv. „islamziranih Srba“ tj. muslimana u
političkom smislu nije srrpstvo imalo skoro nikakve pomoći. Čak će se pojaviti
negdje ispod snijega i ideja Bosanstva, čas u srpskim kancelarijama, čas u
rukama Benjamina Kalaja, pa će i na početku kraja austrougarske ere izniknuti i
jedna krhka organizacija svjetski neslavnoga imena Mlada Bosna.
Primjedbe
Objavi komentar