Kako je i zašto Bosna nestajala? (drugi dio)
.........da bi razumjeli o čemu se radi potražite prvi dio
Bosna ostaje imenom država i širenjem
Osmanskoga Carstva i ona se širi, ali gotovo nikada ili veoma rijetko percipira
svoju teritorijalnost po prostranstvima Panonije ili obalama Jadanskoga mora,
jer sva je zemlja bila ipak Sultanova, a ne bosanska. Nije se širila Bosne, širilo
se Carstvo Sultana sa Stambola. Tako da pojam nacionalne i teritorijalne
državnosti Bosne ostaje ovjekovječen pamćenjem odbrane svojih domova i
ugraničen na Uni i Savi i s ove strane dalmatinske Zagore, Sutorinom i Klekom te
dolinom Drine. Istina, pet i po vijekova osmanske vladavine i prisustvo
državotvornog islama, usporava ili jednostavno neprepoznaje razvoj moderne bosanske
nacije. Islam se uvjek postavljao iznad nacionalnog pojma, a
katoličko-pravoslavne evropske nacije uključujući susjedne hrvatsku i srpsku,
onemogućavaju ili prirodno usporavaju razvoj nacije na temeljima idntiteta, a
podržavaju na vjerskim temeljima katoličanstva i pravoslavlja. Razliku od
ovakvog klerikalnog modela nacije, karakterističnog za jug Evrope,
predstavljale su protestantske zemlje sjeverne Evrope, Bosni tada slabo poznate
i predaleke. Mitovi o srpskoj državi i hrvatskoj državi u srednjem vijeku selektiraju
islam kao višestoljetni remetilački faktor i kao ključnog negatora njihovih
nacionalnih prava na državu, pa takvu stigmu mladosrpski i mladohrvatski
nacionalisti nabacuju na teret Bosni, a i Bosna sama, obezglavljena nakon neuspjeha
pokreta za autonomiju preuzima tu stigmu, žrtvujući pri tome i potencijalni i
tradicionalni, ali njoj samoj nepoznati i čak nedopušteni model bosanske
višereligijske nacije. Ono što su njemačke državice riješavale i naizgled
riješile 1555. Augsburškim mirom i modelom qius
regio, ilius religio, Bosna nije tada mogla, prvenstveno jer zvaničnoga religijskoga
rata unutar bosanskih granica i između njenih stoljetnih vjera nikada nije ni
bilo! Ono što od Gdanjska do Lotaringije postaje jedinstvenim Njemačkom i
Carstvom 1871. i proglasom u Parizu, također se nikad nije moglo dogoditi
Bosni, jer Bosna nije nikad poznavala veće vojske od lokalnih feudalaca, pa
janjičara i spahija, pa partizana i na kraju patriota. Bosna i bosanstvo su se
gotovo uvjek branili od nesmiljenih napada Carstava i susjednih država u službi
tih carstava i njihovih zajedničkih perfidnih šarolikih interesa. I evo je danas,
odbranjena je, i takva-kakva jeste opet je ima, nekako u inat i samoj sebi i svima.
Možda je klecala prečesto, ali nikad nije nestala.
Hrvatska i srpska historigrafija, na
ostavštini pisane katoličko-pravoslavne klerikalne propagande prethodnih stoljeća,
krajm 18. i u 19. vijeku razvijaju raomatičarsku nacionalnu platformu i
upravljaju mnogo nepravdi, poluistina i laži prema Bosni. Zašto su to činili?
Najvjerovatnije stoga što su jednostavno mogli i što je Bosna ostala u vakuumu
izvjesne nacionalne nesvijesti, a uz to je predstavljala pogodan prostor i
teritoriju za širenje i srpstva i hrvatstva, a kad se uzmu u obzir tadašnja
srpsko-hrvatska nacionalna trvenja i međusobna negiranja, Bosna ostaje kao
tampon zona tih prepirki i sukoba, s jedne, a s druge strane i bez ikakve
međunarodne podrške za samoopstojnost ili samostalnost. Bosna postaje
potencijalni teritorijalni plijen susjeda. Naime, hrvatska nacionalna ideja od
Bana Jelačića dobija jedini prostor za širenje ka Bosni i nacionalno neosvještenim
Bosancima, posebno kada znamo da Hrvati jedini u doba nacionalnih revolucija
1848./49. ostaju lojalni katoličkoj dinastiji Habsburgovaca za razliku od
gotovo svih drugih nenjemačkih naroda u Monarhiji. Srpska strana svojstvenom upornošću,
neprikosnovenom ruskom podrškom i činjeničnom osmanskom slabošću uspijeva od
Beogradskog pašaluka 1815. vaskrsnuti u Kneževinu sa širom autonomijom, pa zatim
i realnom samostalnošću, dok Bosna ostaje bez potencijalnih nacionalnih
protagonista 1832. godine, a od tada pa narednih decenija i bez elitnih i
obrazovanijih slojeva svoga društva. Vjerovatno je već tada Porta razrađivala
planove i imala već finalnu namjeru da dobro ili što bolje kapitalizira svoju
najzapadniju pokrajinu, što će na kraju i učiniti popuštajući uznapredovanom
pangermanskom prodoru na Balkan 1878./79. godine. Sultan će uzeti pare
prodajući „svoju“ Bosnu, a Habsburgovci će ga ostaviti suverenom do Aneksijske
krize 1908. godine, a pri tome će mu vratiti zaposjednuti Sadžak, da još malo
titra na granici Crne Gore i Srbije kao kakav-takav oronuli politički faktor na
Balkanu.
Poznato nam je da je a.-u. uprava imala
namjeru pod državno-upravnu kontrolu staviti vjerske organizacije sa sve
vanjskim sjedištima, u Rimu (Vatikanu), Carigradu/Moskvi i Istambulu. Beč je
uspio u svojim namjerama! Opet je uslijedio jedan do tada neviđeni presedan.
Katolička dinastija Habsburgovaca je uspostavila Islamsku zajednicu u Bosni, a
pravoslavna je također stavljena pod državnu kontrolu. S katoličkom stranom je
Beč isposlovao dogovor, katolička crkva je postala i vjerski i politički
protagonist u imenu Vrhbosanske nadbiskupije. Čak je i arhitektonsko naličje
kozmopolitskoga grada Sarajeva uskoro ukrasila velebna katolička katedrala,
samo stotinjak i kusur metara udaljena od pravoslavne Saborne crkve i Gazi
Husrev-begove džamije. Tako su vlasti podizale i ukrašavale austrijsko i „novo“
Sarajevo sve od rubova Čaršije i do prakozorja periferije Marijin Dvora. Čak je
i stari tok rijeke Miljacke dobio svoje novo, austrijsko korito. Izgledalo je da
germanska odlučnost i želi i može u duhu filozofije Ničea u Bosni ispravljati i
krive Drine. Miljacka je trebala biti istinski podsjetnik da je takva praksa od
njihova dolaska, postala itekako moguća.
nastaviće se....
Primjedbe
Objavi komentar