Kako je i zašto Bosna nestajala? (prvi dio)
Bosna je u svakom segmentu, nakon svog
državnoga nastanka ubrzo postala veoma respektabilna država jugoistočne Evrope
u srednjem vijeku. Vladari bosanske države su bili širom Evrope poznati i
cijenjeni. Prvi takav značajan vladar je bio Kulin ban krajem 12. i početkom
13. vijeka, zatim je slijedio niz drugih respektabilnih vladara koji su bansku
vlast uzdizali da bi Bosnu okrunili kraljevskom krunom 1377., ta kraljevska
čast pripala je Tvrtku I. Kotromaniću koji je obilježio prošlost druge polovine
14. vijeka. Banovina je postala Kraljevina i kao takva je postojala do 1463.
godine. Tih 86 godina bosanske kraljevine je prolazilo najteže razdoblje
posljednjih 40ak decenija svoga postojanja prije dolaska Turaka Osmanlija. Ovo
doba se prepoznaje kao rasap Bosnakoga Kraljevstva, a označava slabljenje
kraljeve i uspone lokalnih vlastela u rang vlasti. Takav oblik decentralizacije
je obilježen permanentnim sukobima između bosanskih velikaša. Onih koji su se
odmetnuli od kraljeve vlasti i započeli izgradnju sopstvene, ali samo
kratkotrajne lokalne moći. Takvo stanje je omogučilo Turcima relativno brzo pokoravanje Bosne. Naravno ni tada ne treba zanemariti
međunarodne odnose i odsustvo evropske brige za širenje orijentalnoga Carstva
na jugoistočnim granicama kršćanske Evrope.
Otprilike šest godine prije pada Bobovca,
palo je Smederevo i Srpska despotovina. U drugoj polovini 15. i prvoj polovini
16. vijeka Osmanska vlast je ovladala zemljama hrvatskih i ugarskih velikaša. Od
Krbavske bitke 1492. do Mohačke bitke 1526. je trajala era naglašene ekspanzije
Osmanlija. Bosna je privremeno ostala u zaleđu vojnih sukoba sa Habsburgovcima
i Mlecima, ali uskoro konsolidacijom ovoh sila sa Zapada Bosna postaje granica
dva velika Carstva i jedne veoma značajne Republike.
Po osvajanju kraljevstva Bosne, utvrđeni
grad Jajce postaje poprište sukoba sa vojskom Matijaša Korvina koji formira tri
pogranične banovine, Mačvansku, Srebreničku i Jajačku. Jajce, nakon niza
preokreta iz ruku Ugara u ruke Osmanlije, konačno dolazi pod vlast sultana 1526.
godine, a današnja najzapadnija tačka bosanske državnosti, grad Bihać biva
osvojen tek 1592. godine. Naravno, današnji Bihać je većim dijelom srednjovjekovlja
i novovjekovlja bio van dosega bosanskih upravitelja. Bihać je bio dio tadašnjih hrvatskih zemalja pod ufarskom
krunom i žezlom Habsburgovaca. Također, bosanski posjed današnje Makarske
rivijere u doba kraljevstva i jedno vrijeme Osmanlija, ne uzima se kao dio
teritorijalnosti Bosne u današnje doba. Ipak danas uzimamo, da je Bihać „više
bosanski“ od Makarske rivijere, po povijesnim standardima i načelima
teritorijalnosti.
Čak je i sam sultan po nekim izvorima, po
osvajanju Bosne primjenio presedansku odluku. Namjeravao je održati formu
bosanskoga Kraljevstva imenujući čak trojicu u nizu bosanskih kraljeva. Sva tri
kralja su imali imena Matija, a ovo formalno sultanovo kraljevstvo nije niti
dugo potrajalo, niti je zadovoljilo želje i interese sultana u Bosni, pa je
ukinuto. Ostaje ipak informacija da je jedan sultan i halifa formirao vazalsko kraljevstvo
u Bosni za sopstveni interes. Zašto bi vladar islamske imperije to učinio,
ostaje u domenu niz pretpostavki i špekulacija.
Bosna postaje osmanska pokrajina, a od
1580. dobija formu Pašaluka čime postaje zasebna upravna jedinica Carstva i u
toj formi ostaje sve do 1908. godine. Hercegovina, sa druge strane. postaje
Pašaluk nakon poraza Husein-kapetana Gradaščevića, zahvaljujući Ali-agi
Rizvanbegoviću iz Stoca, koji u znak zahvale za svrstavanje na stranu Imperije
nasuprot težnji Bosne, od sulatana dobija titulu paše, čime pašaluk Hercegovina
postoji od 1833.-1865. godine. Kroz svo vrijeme osmanske vlasti Bosna uspijeva
sačuvati svoje državno ime, za razliku od Srbije i teritorijalne i identitetske
rasparčanosti hrvatskih zemalja kroz povijest. Proces islamizacije vremenom
uzima maha i dotadašnje kršćansko stanovništvo djelomično usvaja religiju i
običaje Osmanlija, naravno ne i nikad sveukupno stanovništvo, već pojedine
obitelji, pa i pojedine oblasti, ali nikada u načelu cjelokupne regije Bosne.
Stanovništvo Bosne tako ostaje šaroliko po religijskoj slici, a središte Bosne
postaje ekonomski i regionalni centar, ali vojni. Kroz Bosnu prolaze trgovci i
vojnici iz svih dijelova Carstva. Neki se zadržavaju duže, a neki kraće. Sarajevo,
kao višestoljetni centar Pašaluka izgrađuje, čuva i njeguje sliku regionalnog
kozmopolitskog centra koji prihvata, usvaja i njeguje različite religijske orijentacije.
Ostanak franjevaca od Ahd-Name 1463. slikovito garantuje sultanovu zaštitu i
blagonaklonost prema katolicima i njihovoj vjerskoj organizaciji u Bosni.
Izgradnja pravoslavnih crkava i manastira također. Dolazak Sefarda nakon izgona
iz Španije 1492. također nalazi utjehu u nastanjivanju jednog njihova dijela u
Sarajevu i drugim bosanskim gradovima. Usporedbe radi, potrebno se prisjetiti
kontura gradova kao što su Zagreb ili Beograd bili u 15. i 16. vijeku, pa i
nadalje i šta su tada bili zaštitni znakovi i brand budućih narodno-nacionalnih
centara Hrvata i Srba u 19. vijeku! Zavist i ljubomora, ali i konkurentnost
prema Bosni i Sarajevu zasigurno su postojali i stoljećima generirali
nenaklonsot prema Bosni, a samim tim i prema Islamu i muslimanskome življu.
(nastavlja se)
Primjedbe
Objavi komentar