Da li su Bosanci narod ili nacionalnost
NARODNI SUVERENITET –TEMELJ I OPRAVDANJE DRŽAVNE VLASTI
I POJAM SUVERENITETA
Ø Pojam suverenitet , suverenost potječe od
latinske riječi supremus – najviši , vrhovni
Ø Oznaka za subjekta koji ima
najvišu , neograničenu , nedjeljivu , nezavisnu vlast na određenoj teritoriji –nosilac
suvereniteta
Ø Postoje različita shvatanja o
nosiocu suvereniteta, pet teorija :
a) Teokratska teorija
suverenosti –period stvaranja apsolutne monarhije, teorija po kojoj vlast potječe od
Boga i Bog odlučuje ko će je vršiti , vlast i izvršioci izraz Božije volje ,
tako da vladar nije imao porrebu da traži opravdanje za svoje vladanje (
demokratska varijanta ove teorije koja se smatra začetkom teorije o narodnom
suverenitetu je teorija posrednog
božanskog prava Tome Akvinskog po kojoj je Bog stvorio vlast ali narod
odlučuje ko , kako i u kojem obliku će je vršiti )
b) Klasna teorija suverenosti – svojstvena klasnoj strukturi
društva , marksističkoj , gdje društvo nije skup pojedinaca već je podijeljeno
na klase , suverena je ona klasa koja je osvojila vlast i koja njome raspolaže
c) Teorija o državnoj suverenosti – kako se suverenitet ostvaruje
preko aparata državne vlasti javlja se teorija o državnoj suverenosti , međutim
sam pojam države određen je sa tri elementa ; teritorijem , stanovništvom ,
suverenom vlašću
d) Teorija o nacionalnoj suverenosti – nastaje zahvaljujući
činjenici nacionalne homogenosti Francuske u 18 i 19 st. , koja time ne pravi razliku
između naroda ( demosa , populusa , zbira građana,državljana jedne zemlje ,
biračkog tijela) i nacije ( ethnosa , kolektiviteta kojeg karakteriše posebnost
jezika , kulture , običaja i koji se ne može obilježiti kao zbir pojedinaca ) ,
u savremenoj pravnoj i političkoj doktrini dolazi čak do preklapanja pojma
narodne i nacionalne suverenosti
e) Teorija o narodnoj suverenosti - teorija koju prihvataju sve građanske
demokratije kao političku i pravnu osnovu postojanja , funkcionisanja i
opravdanja državne vlasti , iz razloga što se ishodište i opravdanje državne
vlasti nalaze u ljudskim slobodama i pravima , ideja konstitucionalizma nastaje
na ograničenju državne vlasti u korist
Ljudskih sloboda i prava i težnji za njihovim stalnim proširivanjem ,
prirodi suvereniteta naroda odgovara imperativni mandat , prirodi nacionalnog
suvereniteta predstavnički ili slobodni mandat
Suverenitet se u unutrašnjim odnosima shvata kao
najviša vlast u državi odgovorna za stanovništvo i teritoriju sposobna da
kreira pravni poredak i sankcioniše nepoštivanje propisanih normi ponašanja
Suverenitet se u međunarodnim odnosima shvata kao
spoljna suverenost tj . Nezavisnost u odnosu na druge države i ravnopravnost sa
istim
Teorija o apsolutnoj državnoj suverenosti odavno je
u velikoj mjeri relativizovana zbog intenziviteta međunarodnih odnosa i
porasta međunarodnih ugovora ,stvaranjem međunarodnih organizacija , jačanjem
integracionih procesa kada se države dobrovoljno odriču dijela svojih suverenih
prava , a u unutrašnjim odnosima zbog širenja ljudskih sloboda i prava
II USTAVNO ODREĐENJE NOSIOCA
SUVERENOSTI
Većina
Ustava određuje nosioca , titulara suverenosti
U
demokratskim sistemima
nosilac suvereniteta narod ili nacija ( u jednonacionalnim državama kao što je
Francuska izjednačava se pojam naroda i nacije – u Ustavu iz 1958 god. se
navodi: “ Nacionalni suverenitet pripada narodu.. “ , slično određenje stoji i
u ustavu Španije iz 1978 god.,Ustav NR Kine iz 1982 god. ) Nacionalna država
sve se više poistovjećuje s pojmom građanske države ( princip suvereniteta
građana odgovara interesima dominantne nacije – npr. Ustavi ex Yu zemalja
izuzev BiH , Ustav Jugoslavije iz 1992 god. , Ustav Hrvatske iz 199o god. ,
Ustav Republike Makedonije i Slovenije iz 1991 god. )
U
Ustavima višenacionalnih država
se kao nosilac suvereniteta pominje narod ( Ustav SAD , Ustav Švajcarske ) ili
se u određivanju titulara suvereniteta kombinuje građanski i nacionalni princip
( Ustav RBIH izmijenjen amandmanom LX iz 1990 god . – “ Građani , narodi BIH
Srbi , Hrvati, Muslimani i pripadnici drugih naroda koji u njoj žive ostvaruju
svoja suverena prava u RBIH “ ) ili se princip suverenosti građana kombinuje
sa principom ravnopravnosti kolektivnih
prava nacija ( Ustav BIH iz 1995 god. gdje se nacionalnom principu daje
prednost nad građanskim – završna rečenica preambule BiH- “ Bošnjaci , Hrvati ,
Srbi , kao konstitutivni narodi , zajedno sa ostalim , i građani BiH ovim
utvrđuju Ustav BIH “ )
Ustavi
socijalističkih zemalja ,
pod utjecajem marksističkog shvatanja klasne strukture društva , određuju
radničku klasu kao nosioca suvereniteta ( kombinacija nacionalnog i klasnog
principa , Ustav ex SFRJ iz 1974 god. :
“ Radnička klasa i svi radni ljudi nosioci su vlasti i upravljanja...” )
Ustavno
određenje nosioca suverenosti ima prvorazredan značaj u pogledu demokratske
zasnovanosti ustavnog i društvenog uređenja ali predstavlja i osnovnu premisu
ključnih odnosa i institucija u državi
Primjedbe
Objavi komentar